Pasienthistorie: Digital samhandling på Lykkebo Rehabilitering

Lykkebo Rehabiliteringssenter er kjent for sin helhetlige tilnærming til rehabilitering, hvor digital samhandling og oppfølging er en viktig del av pasientbehandlingen. La oss følge "Kari", en pasient som opplever hvordan digital oppfølging støtter henne gjennom hele behandlingsforløpet, og hvordan forskjellige fagpersoner bidrar underveis.

2024-09-16

Før behandling: Den digitale forberedelsen

Kari, en 55 år gammel kvinne med behov for rehabilitering, er henvist til Lykkebo Rehabiliteringssenterav sin fastlege. Henvisningen er rettighetsvurdert av RKE, og hun har fått tildelt plass på Lykkebo. Tilbudet fra Lykkebo er sendt som et digitalt brev via samhandlingsløsningen, som Kari får et varsel om på SMS. Kari logger seg innmed BankID, men før hun besvarer tilbudsbrevet innhentes det samtykke til elektronisk kommunikasjon.  

Allerede før hun ankommer senteret starter den digitale samhandlingen. Kari mottar en SMS med lenke til den sikre pasientportalen, hvor hun enkelt kan sende inn bilde av seg selv, bidra med relevante helseopplysninger og gjennomføre kartlegginger hjemmefra. All informasjon som skal inn i journalen overføres til journalsystemet over samhandlingsløsningen. Alt deles med rehabiliteringsteamet; som inkluderer fysioterapeuter, ergoterapeuter, leger og sykepleiere.

Via pasientportalen får Kari også tilgang til informative videoer og artikler som forklarer hva hun kan forvente under oppholdet. Denne informasjonen gjør henne tryggere og bedre forberedt på det som venter.

Underveis i behandlingen: Interaktivt samarbeid

Når Kari ankommer rehabiliteringssenteret, er alle hennes helseopplysninger allerede tilgjengelige for behandlere. Dette sikrer en sømløs overgang fra henvisning til aktiv behandling. Ved ankomst møter hun et tverrfaglig team bestående av fysioterapeut, ergoterapeut, sykepleier og lege, som allerede har diskutert hennes behandlingsforløp basert på informasjonen de har fått på forhånd. Kari og teamet kan raskt og effektivt konkretisere rehabiliteringsplanen og sette i gang målrettet behandling.

Underveis i oppholdet har Kari all informasjon hun behøver via pasientportalen. Alle aktivitetene hun skal delta på, både gruppeaktiviteter og individuelle konsultasjoner, er samlet i en egen digital kalender. Herfra kan hun både få mer informasjon om aktivitetene hun skal delta på, men også styre sin egen deltakelse på utvalgte aktiviteter.

Et av de viktigste verktøyene man jobber med på Lykkebo er rehabiliteringsplanen. Denne har Kari vært med å sette opp sammen med det tverrfaglige behandlingsteamet, og består av en rekke målsetninger med tilhørende tiltak og oppgaver. I planen ser man en tydelig sammenheng mellom behandlingsaktivitetene og målsetningene noe som gjør at det er enkelt for Kari å engasjere seg i egen rehabilitering. Den digitale rehabiliteringsplanen er delt mellom Kari og behandlerne, og oppdateres etter hvert som tiltakene gjennomføres. Dersom Kari har behov for støtte utenom avtalte konsultasjoner, kan hun effektivt kommunisere med sine behandlere via meldinger/chat.

En viktig del av behandlingen på Lykkebo Rehabilitering foregår også i perioder utenom institusjonsopphold, og derfor er det viktig at Kari får støtte når hun skal fortsette opptreningen hjemmefra. Via pasientportalen kan hun fortsette å jobbe med rehabiliteringsplanen hjemme, noe som gjør det mulig for teamet å følge hennes utvikling og gjøre nødvendige justeringer. Behandlerne sender Kari jevnlige oppgaver og tester som Kari besvarer digitalt og de kommuniserer effektivt via meldinger/chat. I tillegg gjennomføres det regelmessige videomøter for å sikre at progresjonen opprettholdes.

Etter behandling: Brukerevaluering og måling av effekt

Etter at behandlingen er avsluttet får Kari tilsendten anonym brukerundersøkelse og sluttevaluering, som hun svarer på direkte i pasientportalen.
Lykkebo Rehabiliteringssenter er opptatt av å kunne dokumentere effekten av behandlingen og måle endringer. Kontroll på hele dataflyten, planmessig datainnsamling, sikker lagring av strukturerte data og gode rapporteringsløsninger gir Lykkebo data som gjør det mulig å få raske tilbakemeldinger. Dette sikrer at Lykkebo kontinuerlig kan justere og utvikle tilbudet sitt. Videre bruk av dataene til forskning vil også være mulig.  

Fagpersonenes rolle og digital samhandling

Et pasientopphold handler om kartlegging, hjelpe pasienten med å sette mål, bidra til å bestemme tiltak for å nå mål, gjennomføre tiltakene, samt evaluere i etterkant. I tillegg kan det være behov for mange potensielle justeringer underveis, samt behov for å kommunisere og kvalitetssikre på ulike måter. I dag er disse prosessene tidkrevende og utfordrende i form av mange manuelle prosesser, lister, beskjeder og utskrifter.
Lykkebo Rehabiliteringssenter har automatisert støtteprosesser rundt pasientoppholdet med hjelp av digital samhandling og oppfølging. Dette effektiviserer arbeidshverdagen for behandlere betraktelig.

Her er noen eksempler på effektivisering:

  • Behandler kan samle inn nødvendig informasjon før pasienten ankommer senteret, noe som gjør de bedre forberedt på det som kommer.
  • Tilgang til oppdatert informasjon om pasientens tilstand og fremgang reduserer behovet for manuelle beskjeder og møter, forbedrer kvaliteten på rehabiliteringen, og sikrer kontinuitet i behandlingen etter endt opphold.
  • Redusert administrativt arbeid frigjør mer tid til direkte pasientkontakt og behandling for behandlere.

En vellykket behandlingshistorie

Historien om Kari viser hvordan Lykkebo Rehabiliteringssenter bruker digital samhandling og sømløs dataflyt for å forbedre pasientbehandlingen. Fra første kontakt legger teknologien til rette for, og ikke bare støtter, behandlingen både innenfor og utenfor institusjonsopphold,og bidrar til økt pasientsentrering. Dette gir pasienter, som Kari, en bedre opplevelse, og øker mulighetene for en vellykket rehabilitering.
Dataflyten i digital samhandling, med direkte kobling til journalen, åpner for nye måter å jobbe på gjennom pasientforløpet. I stedet for at man tenker på fasene i forløpet som adskilte deler, vil muligheten for å lese og redigere data for de ulike partene gjennom forløpet gi mange måter for pasientdeltakelse, kvalitetssikring og effektivisering på behandlersiden, og transparens for alle involverte.

Jobber du innen rehabilitering? Ønsker du å vite mer om hvordan digitale verktøy kan forbedre samhandling og gi mer effektiv pasientoppfølging? Ad Curis er journalsystem utviklet for behovene innen rehabilitering. Ta gjerne kontakt med oss for å høre mer og se løsningen.

Takk for at du tar kontakt. Du hører fra oss innen kort tid.
Oops! Noe gikk galt. Prøv igjen.

Les flere nyheter