Tipsene for deg som står overfor valg av nytt journalsystem
1. Gjør behovsanalyse
Start med å tenke gjennom hvorfor dere ønsker å bytte til en ny løsning, og hvilke deler av journalsystemet som er viktigst for deres virksomhet/helsetjeneste.
Eksempler på faktorer å vurdere i denne fasen er:
- Hvilken arbeidsmodell har dere? Fysisk eller digital?
- Hvilke pasientgrupper har dere nå og i fremtiden?
- Funksjonalitet - hva vil dere trenge? Hvem trenger hva?
2. Lokal installasjon eller skybasert løsning?
Nå til dags snakkes det ofte om webbaserte og skybaserte journalsystemer, som muliggjør økt tilgjengelighet, pålogging fra hvilken som helst enhet, og løpende oppdateringer uten behov for lokale installasjoner. Et skybasert journalsystem passer for deg som vil komme i gang med bruk av systemet uten for mye styr, og uten å måtte tenke på driftssikkerhet, servere og utvidet IT. Snakk gjerne med relevante aktører for å få en klarere forståelse av hva SaaS innebærer og hvordan et slikt system ville kunne settes opp hos dere.
OnPrem
- Installeres på egen server
- Din virksomhet er ansvarlig for drift og vedlikehold (maskin- og programvare)
- Kan tilpasses, dersom riktig IT-kompetanse er tilgjengelig
- Din virksomhet må sørge for systemets sikkerhet
SaaS
- Distribuert som en skytjeneste
- Krever bare internettforbindelse
- Tilgjengelig fra hvilken som helst enhet
- Leverandøren er ansvarlig for oppdateringer og infrastruktur
- Leverandøren er ansvarlig for sikkerheten
- Enklere å skalere opp eller ned basert på virksomhetens behov og ønsker
3. Kartlegging - hvilke systemer finnes?
Unngå fellen ved å velge det første journalsystemet som presenteres for deg. Gjør research og evaluer tilbudene fra leverandørene basert på deres behovsanalyse. Bruk nettet til å søke etter ulike alternativer, og/eller lytt til råd fra bransjekolleger med lignende forutsetninger. Deretter er det viktig at du/dere får demonstrasjoner av systemene for en klarere forståelse av arbeidsflyt og funksjonalitet. Hvis demonstrasjonen ikke er tilpasset deres forutsetninger, krev en ny demonstrasjon. Hvordan et journalsystem brukes kan nemlig variere betydelig avhengig av typen virksomhet.
4. Oppsummering
- Å bytte journalsystem er komplisert og arbeidskrevende, men det er enkelt med en god leverandør.
- Et journalsystem fra en leverandør som forstår helsevesenets utfordringer og muligheter, bidrar med verdifulle løsninger.
- En god leverandør kan foreslå hvilke systemstøtte (funksjoner) dere trenger.
- En god leverandør har en personlig kontakt og support.
- Et godt system er fleksibelt og har moderne teknologi som er enkel å komme i gang med, og som muliggjør smidig og effektiv arbeidsflyt.
Trenger du hjelp med prosessen? Ta kontakt med oss for en kostnadsfri rådgivning.
Vi i Ad Curis har bred erfaring med utvikling og implementering av journalsystem som er spesialtilpasset norske helseaktører. Vårt mål er å skape løsninger som forenkler hverdagen for helsepersonell og bidrar til bedre pasientoppfølging.
Gjennom tett samarbeid med våre kunder har vi opparbeidet oss dyp innsikt i helsevesenets behov og regelverk. Vi vet hvor viktig det er at journalsystemer er fleksible, skalerbare og tilpasset ulike krav, enten det gjelder datasikkerhet, integrasjon med nasjonale løsninger eller muligheten for skreddersøm etter endrede behov. Vi har utviklet effektive metoder for å sikre sømløs tilgang til data fra deres gamle journalsystem, noe som gjør overgangen langt enklere.
Ta gjerne kontakt for mer informasjon og rådgivning rundt valg og implementering av nytt journalsystem. Vi hjelper dere med å finne den løsningen som passer best for deres behov.
.webp)